fredag den 10. januar 2014

Meatball extraordinaire



Her forleden til aften lavede jeg kødboller til aftensmad. Nu tænker du nok, hvad er der så specielt ved en omgang kødboller, og det kan du såmænd have ret i. Det er jo ikke særlig svært at lave kødboller. Dem jeg lavede forleden opstod lidt on a whim en dag vi havde taget noget fars op, men ikke helt havde bestemt os for hvad vi skulle lave. Jeg blev inspireret af Madbandittens opskrift på burger i hendes kogebog (LCHF Spis dig mæt og glad). Jeg improviserede lidt med hvad jeg nu havde i skabene og voila – det kom der baconkødboller ud af.


Den samlede middag, namme nam.

Det er jo sådan set slet ikke så svært som sagt. Farsen(ca 500 g.) blandede jeg sammen med en pakke bacon i små stykker, dertil et æg, en sjat ketchup (alt efter hvor meget man nu lyster – vær opmærksom på at den smule sukker der i ketchuppen gør at kødboller ’klistrer’ lidt mere end normalt til panden under stegning), og nogle skefulde fintrevet parmesanost (også efter behov) og selvfølgelig salt og peber (selvom jeg tit glemmer de to simple krydderier). Farsen er bedst hvis den lige får lov at stå på køl i en lille times tid, og så er den også nemmere at forme når de skal på panden.

Baconfarsen som den bliver kaldt herhjemme, inden den er rørt sammen.

Kødbollerne på panden.
De steges på panden til de er tilpas i farven og de er blevet gennemstegt, der varierer tiden alt efter hvad pande og komfur du har – eller det mener jeg i hvert fald, så den må du tage på gefühl.

Der er helt frit slag på hylderne hvad du vælger at servere til. Eftersom vi efterhånden har indført en LCHF levestil herhjemme (et sted mellem 80-90%) valgte jeg at servere rodfrugter (og champignoner) i ovn sammen med en guacamole lavet på græsk yoghurt i stedet for creme fraiche, en hjemmerørt hvidløgsaoli og lidt frisk skåret mozzarella og tomat. Det smagte super lækkert og mættede utroligt godt. Vi er kun to personer herhjemme og der var rigeligt tilovers til en portion madpakke til dagen efter.

Hjemmerørt guacamole, hjemmelavet hvidløgs-aoli og tomat med mozzarella som tilbehør.
Kødbollerne kan jo laves på alle slags måder, det er bare hvad man selv lige lyster, eller rettere hvad smagsløgene lyster. Så god fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar