fredag den 24. januar 2014

'Sunde' Cupcakes med Gulerødder



Her forleden bagte jeg en portion gulerodcupcakes. Til dels fordi kæresten forleden aften lovede min bageevner væk til svigermor til et familiearrangement – hvor jeg vel og mærke skal bage gulerodskage – og del fordi jeg blev enig med mig selv om mine elever ikke skulle snydes.

Forklaring: Et af mine elevhold på arbejde skulle opdeles i to hold i en af mine timer og konkurrere mod hinanden hvor jeg havde lovet flødeboller til vinderholdet. Da jeg gik fra timen begyndte jeg at tænke at det ville være synd for taberholdet at de skulle sidde med lange næser efter vinderholdet der så ville smæske sig flødeboller. Fordi jeg alligevel havde en æggehvide til overs og skulle lave lidt kransekager af det, besluttede jeg mig for at bage en lille portion cupcakes. Det blev til gulerodcupcakes fordi jeg syntes det skulle være bare en smule sundt.  Vinderholdet skulle så have lov til at vælge om de ville have hjemmebag eller flødeboller.

Det var lidt improvisation at det blev gulerodcupcakes – jeg stod i Netto og forsøgte at huske hvad jeg havde hjemme i skabene og hvad jeg skulle handle ind, alligevel måtte jeg ringe hjem til mor for at sikre mig. Det er nemlig også en opskrift jeg har fra min mor, som jeg er ret sikker på har den fra sin mor. Så man kan vel sige det er lidt af en arveopskrift og den er som sådan simpel nok.

Hovedingridienserne; gulerod og rosiner.
Til en portion til ca. 12-14 cupcakes (eller en alm. springform på ca. nogle og 20 cm) skal du starte med at piske 2 æg med 100 g farin og 1 dl majsolie (eller solsikkeolie, det skal bare være en neutral olie) i 3-5 minutter til det er godt blandet. Herefter blander du de resterende ingredienser i – 150 g mel, 1 tsk. vanilje sukker, 2 tsk. kanel, 1 tsk. bagepulver, ½ tsk. natron, 200 g fintrevne gulerødder og 1 dl rosiner. Jeg venter altid med at vende rosiner i til sidst, piskeriset/røremaskinen kan ikke altid håndtere de hårdføre rosiner så let som alt det andet, og så bliver bagepulveret/natronen heller ikke rørt for meget ud.
Den sammenrørte dej i formene - det er altid nemmere med en muffinbageform.
Fordel så dejen i cupcake formene eller udvalgte springform. Cupcake formene skal ikke fyldes helt op, ca. ¾ fordi de hæver en hel del med både bagepulver og natron i. Sæt kagerne i en kold ovn som du derefter tænder på 175 grader. Kagerne skal bages et sted mellem 30 og 45 minutter. Det kommer for det første an på om det er cupcake form eller springform du bager i. Hvis det er springform skal du tættere på de 45 minutter, hvis det er cupcakes er det tættere på de 30 minutter, men det er også bedst at kigge lidt til dem løbende og stikke en træpind i for at se om de klistrer – når de ikke klistrer, er de færdige.
De færdigbagte cupcakes, inden pyntning.
Jeg pynter altid med en simpel flødeost-frosting som jeg laver med natural Philadelphia blandet med flormelis. Jeg har ikke nogen portionsmåling dertil fordi jeg altid laver det af hvor meget jeg nu har tilbage i køleskabet og smager så i løbet af piskningen hvor meget flormelis der skal i.
For at give dem lidt ekstra til det her hold elever improviserede jeg lidt fint pynt til topping. Jeg dyppede blot en valnød i lidt mørk chokolade som jeg lod størkne før jeg dekorerede selve cupcaken.

Færdigbagt og færdigpyntet, så er det bare at spise.
At dømme efter modtagelsen hos mine elever var de lidt et hit – flere af pigerne hev deres telefoner frem og fra hvad jeg kunne høre blev billederne straks smidt ud på instagram. Det skal siges at det her er en klasse der er meget glad for kage og har haft utrolig meget kage med til lige præcis mine timer. Det blev da også pointeret i dag, selvom jeg sagde at det jo var første gange jeg havde kage med – men ikke sidste! Blev der så råbt. Så jeg vil udlede at mine kager var et hit, og med det faktum at det er den kage min svigermor altid sukker efter når de kommer på besøg vil jeg sige at det er en rigtig god klassiker. Du kan jo selv prøve om den bliver lige så populær hjemme hos dig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar